Kan vara smart att satsa på 3PL
3PL står för 3rd party logistics, eller tredjepartslogistik som man säger på svenska.
Om du är en e-handelsföretagare är orderuppfyllelse en integrerad del av din verksamhet. När ditt företag växer kan du komma att upptäcka att det inte längre är möjligt att utföra kundorder internt.
Det är där tredjepartslogistik kommer in! Du kan med fördel välja en bra 3pl lösning som passar just dig och din e-handel.
Vad är tredjepartslogistik (3PL)?
Tredjepartslogistik (eller 3PL) hänvisar till outsourcing av e-handelslogistikprocesser till ett tredjepartsföretag, inklusive lagerhantering, lagerhållning och leverans. 3PL-leverantörer tillåter e-handelshandlare att åstadkomma mer, med verktygen och infrastrukturen för att automatisera detaljhandelsorder.
Med introduktionen och tillväxten av e-handel på 90- och 2000-talen har termen 3PL blivit allestädes närvarande och 3PLs har utökat sina tjänster. Supply chain integrationen av lagerverksamhet och transporttjänster har blivit vad vi nu kallar tredjepartslogistik.
Vilka är fördelarna med att arbeta med en 3PL?
Det finns många fördelar med att outsourca till en 3PL. Medan olika 3PL-företag har olika möjligheter, erbjuder alla 3PL:er lösningar för hantering av lager, förpackning och frakt, vilket i slutändan tillhandahåller tillförlitliga logistiksystem och hjälper till att maximera lönsamheten för ett företag.
En stor fördel är att du sparar både tid och pengar. Du behöver inte själv hyra eller köpa ett laget till exempel.
Om du bara säljer i en region begränsar du ditt företags potential. Att arbeta med en 3PL kan hjälpa dig att utöka din räckvidd.
3PL-företag har ett expansivt nätverk som gör att du kan nå ut till fler städer.