Är det lätt att starta en webbshop?

Det är inte många saker som inte går att köpa online och den utveckling vi sett inom näthandel är fortfarande på väg uppåt. Allt fler webbshoppar öppnar och allt fler väljer att handla sina prylar online. Anledningen till att så många väljer att köpa sakerna på nätet istället för att gå till en affär är att man kan få bättre priser, och också ett större urval då man kan besöka flera shoppar som säljer samma saker. Men hur svårt är det att öppna sin egen webbshop egentligen? vad krävs för att det ska fungera? Vi kollar närmare. 

3 saker att tänka på

Det finns givetvis många hinder, eller utmaningar om man hellre vill tänka så, och det gäller att ha koll på dem redan innan man sätter igång sin verksamhet med att sälja saker online i en webbshop. Här listar vi 3 av de saker man ska tänka på:

  1. Produkten - Vad är det du ska sälja? Finns det ett behov av att kunna köpa det online och hur ser din konkurrens ut? Om du har en unik produkt är det lättare att sälja men har du en produkt som redan saluförs av tusentals andra krävs det mer jobb. 
  2. Marknadsföring - Hur ska dina kunder hitta till sidan? Det gäller att ha rätt reklam, på rätt plats och också en ekonomi som gör att man kan klara tuff marknadsföring. Du kan läsa mer om detta på peterlindberg.se som är en näthandelsguide. 
  3. Användarvänlighet - Tänk på att potentiella kunder vill att det ska vara lätt att hitta, enkelt att köpa och gå snabbt att betala. En krånglig sida där man får leta efter saker kommer att ha få återkommande besökare. 
6 okt 2018